Zolang ik me kan herinneren is er discussie geweest over het reinigen en smeren van assen. Met of zonder vet? En zo ja, wat te smeren en wat niet? Door de jaren heen heb ik mijn weg gevonden, gedeeltelijk geleid door de kennis van mijn vader en mijn ingenieursdiploma, maar nog meer door gezond verstand en een obsessie voor schone spullen.
Belangrijk om te weten is dat de as in je fiets- of wandelkar niet het onderdeel is dat draait. Voor sommigen zal dit een complete verrassing zijn, maar zo het is wel. Je kunt dit uitproberen door de asuiteinde vast te houden terwijl deze in het wiel zit. De as draait niet mee wanneer je aan het wiel draait. Het deel dat draait is het lager in de wielnaaf (zie foto).
Dit is belangrijk om te weten omdat het betekent dat we de as om die reden niet hoeven te smeren.
Sommigen suggereren dat je de assen nog steeds moet insmeren tegen roest. Mijn ervaring is echter dat vet plakkerig is en vuil aantrekt, wat alleen maar leidt tot problemen. Persoonlijk geloof ik in brandschone assen.
Dit is wat ik doe: ik haal eerst de as uit het wiel. Dan spray ik hem volledig met WD-40 op de as, dus ook de knopzijde en bij de kogeltjes aan het uiteinde. Dan gebruik ik een oude doek om al het vuil en de overtollige olie weg te vegen. Op deze manier zijn de assen echt schoon en hebben ze een zeer dunne olieachtige coating. Ik zou aanraden om dit voor elke langere periode te doen dat de kar niet gebruikt wordt, en ook 1x per week tijdens tochten. Maak je geen zorgen als de assen vuil zijn, want dat is het mooie van WD-40: het reinigt extreem goed en laat een beetje vettige coating achter. Je kunt het ook overal ter wereld krijgen voor een zeer bescheiden prijs.
De lagers kunnen het beste worden schoongemaakt met een doek waar wat WD-40 op gespoten is. Wielen en spaken kunnen ook op deze manier gereinigd worden.
Sproei geen WD-40 op de lagers, omdat je daarmee het vet in de lager weg zou kunnen spuiten.
Reinig de assen door ze te bespuiten met WD-40 en ze vervolgens af te vegen met een poetslap. Reinig de lagers, wielen en spaken door ze af te vegen met een peotsdoek waarop je WD-40 hebt gespoten.
Op deze manier zul je lang profijt hebben van je kar met minder kans op problemen. En mocht er toch eens iets gereparaeerd moeten worden, dan is dat veel prettiger om te doen als alles schoon is.
ing. Peter Blansjaar